Zarabiać w internecie może każdy. W tym stwierdzeniu nie ma ani odrobiny przesady. Link afiliacyjny to narzędzie pozwalające każdemu polecającemu zdobyć prowizję od sprzedaży. Zastanawia Cię, czym jest link afiliacyjny i w jaki sposób można na nim zarabiać? To świetnie trafiłeś/aś, ponieważ w tym tekście znajdziesz wszystkie informacje, których potrzebujesz do zarabiania na linkach afiliacyjnych.
Link afiliacyjny pojawił się po raz pierwszy w październiku 1994 roku w Stanach Zjednoczonych. Pierwszą firmą stosującą ten model marketingowy był sklep PC Flowers & Gifts.com sprzedający różnorodne produkty florystyczne i upominki, tj. biżuterię, kosmetyki, żywność specjalistyczną i kosze upominkowe. Śladem PC Flowers podążyły następnie AutoWeb.com, KbKids.com/BrainPlay.com czy EPage. Obecnie już ponad 80% marek w Stanach Zjednoczonych korzysta z marketingu afiliacyjnego!
Największy wpływ na rozpowszechnienie zarabiania na linkach afiliacyjnych miał program partnerski największego sklepu internetowego na świecie – Amazona. Założyciel firmy, czyli nie kto inny jak Jeff Bezos, postanowił w 1996 roku wypróbować wówczas nowoczesną strategię marketingową, polegającą na przyznawaniu prowizji za skuteczne polecenie produktu. Początkowo podchodzono dosyć sceptycznie do tego rozwiązania, jednak szybko okazało się, że metoda ta jest niezwykle prosta i skuteczna. Jeff Bezos był zadowolony, ponieważ sprzedaż jego produktów wzrosła dzięki poleceniom, a wydawcy zarabiali na prowizjach, co napędzało ich do kolejnych działań w marketingu afiliacyjnym.
No dobra, ale czym ten link afiliacyjny dokładnie jest?
Zacznijmy od tego, że link afiliacyjny jest podstawowym narzędziem afiliacyjnym. To unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy, w którym zaszyfrowane zostaje unikalne ID wydawcy, dzięki temu możliwe jest zliczanie:
Tak jak śpiewać każdy może, tak zostać wydawcą może zostać każdy użytkownik internetu. Wystarczy rejestracja w sieci afiliacyjnej, wygenerowanie linku afiliacyjnego i polecanie produktów reklamodawcy na swojej przestrzeni online.
Kiedyś, aby zostać wydawcą, trzeba było posiadać przynajmniej bloga lub inny serwis internetowy. Obecnie własna strona internetowa nie jest niezbędna, a do polecania wystarczy posiadanie konta na Facebooku, Instagramie, YouTube czy na innej tego typu platformie. Jeśli stronisz od social mediów, to mamy dla Ciebie wspaniałą wiadomość. Linki afiliacyjne możesz przesyłać swoim znajomym mailem czy dowolnym komunikatorem internetowym. Bycie wydawcą i zarabianie na polecaniu jest dostępne dla wszystkich, nawet na bardzo małą skalę.
Dobra wiadomość! Linków afiliacyjnych nie trzeba w żaden sposób zdobywać. Każdy wydawca ma do nich dostęp w dowolnym momencie. Wystarczy, że zarejestruje się w naszej sieci afiliacyjnej webePartners, a następnie wykorzysta narzędzie do generowania linków afiliacyjnych.
Wiesz już, że link afiliacyjny prowadzi do strony internetowej reklamodawcy oraz że dzięki niemu możliwe jest zliczanie m.in. prowizji na konto wydawcy. Kolejne pytanie, które może Cię nurtować, to skąd wziąć link afiliacyjny? To niebywale proste i nie wymaga od Ciebie żadnej wiedzy o szyfrowaniu czy programowaniu. Wystarczy, że skorzystasz z generatora linków afiliacyjnych, a w 30 sekund otrzymasz link afiliacyjny, który możesz już umieścić na swojej stronie, blogu czy w mediach społecznościowych i zarabiać na polecaniu produktów i usług online.
Wygenerowany link afiliacyjny nigdy nie wygasa, a także nie dezaktualizuje się. Co to dla Ciebie oznacza? Że na jednym linku możesz zarabiać przez kilka miesięcy, a nawet kilka lat!
W bezpłatnym ebooku Jak wygenerować link afiliacyjny w 30 sekund zebraliśmy praktyczne przykłady zarabiania na linkach afiliacyjnych. Pobierz ebooka i zobacz, jakie to proste!
Trzy kroki do wygenerowania linka afiliacyjnego:
I gotowe! W ten sposób można wygenerować link afiliacyjny do jednego z kilkuset programów partnerskich w webePartners.
Link afiliacyjny możesz publikować w zasadzie wszędzie. I nie ma w tym zdaniu żadnej przesady! Bez względu na to, czy prowadzisz bloga, serwis tematyczny, a może masz grupę na Facebooku lub kanał na YouTubie, link afiliacyjny możesz wstawić w każdym z wymienionych miejsc i wielu innych powierzchniach online. Linki afiliacyjne możesz także przesyłać w wiadomości na Instagramie, WhatsAppie, e-mailu czy za pomocą SMS. Testuj wybrane sposoby zamieszczania linków afiliacyjnych i metody polecanie produktów z wybranego programu partnerskiego, a następnie skup się na tych, które przynoszą Ci najwięcej korzyści.
Link afiliacyjny możesz wstawić:
Przykłady wykorzystania linków afiliacyjnych na różnych powierzchniach online
Linki afiliacyjne z łatwością można wpleść w treść artykułu blogowego lub podpiąć je pod dowolną grafikę czy frazę tekstu. Blogerzy często decydują się na tworzenie graficznych zestawień produktów, o których wspominają w tekście, a następnie podpinają linki afiliacyjne do zdjęć poszczególnych produktów.
Blog Wikilistka.pl – Wyprawka do pierwszej klasy
Jak przygotować się do wypadu w góry? Co zabrać ze sobą na spływ kajakowy? Jaki prezent na Dzień Mamy wybrać? Wpisy z listami produktów, które są niezbędne w danej sytuacji, to świetne pomysły na przedstawienie swoim czytelnikom polecanych produktów. Możesz do tego wykorzystać generator linków afiliacyjnych i zamieścić je zestawieniu niezbędnych przedmiotów w danej sytuacji. Doskonałym przykładem takiego wykorzystania linków afiliacyjnych jest wpis na blogu Wikilistka.pl, w które autorka pomaga rodzicom pierwszaków, skompletować wyprawkę dla świeżo upieczonych uczniów. Najpierw krótko opisuje dany produkt, a potem linkuje do niego, co znacznie ułatwia czytelników odnalezienie wspomnianego produktu i dokonanie zakupu.
Zarabianie na YouTube jest bardzo popularne, głównie ze względu na fakt, że jest ono możliwe, nawet pomimo niewielkich zasięgów. Marketing afiliacyjny na kanale YouTube zazwyczaj opiera się na zamieszczaniu linków afiliacyjnych bezpośrednio pod opisem filmu. Linki mogą prowadzić do sklepów z produktami, o których jest mowa w filmie lub bezpośrednio do produktów przedstawianych w video. Do najczęściej polecanych przedmiotów zalicza się ubrania, kosmetyki, książki, gry czy gadżety.
Jednym z naszych ulubionych przykładów afiliacji na YouTube jest kanał Zaksiążkowane prowadzony przez dwie siostry: Tolę i Zuzannę. Ich pasją jest czytanie książek, dlatego regularnie opowiadają o książkach, które najbardziej przypadły im do gustu i zachęcają innych do lektury.
Tak mówią o sobie:
Jesteśmy siostrami, zakochanymi po uszy w książkach, odkrywaniu nowych pysznych kawałków literatury. Prowadzimy razem kanał na YouTube, ponieważ chcemy inspirować, zachęcać do czytania, a dzięki temu, że jesteśmy dwie – możemy trafić zarówno do młodszego, jak i starszego czytelnika, ale przede wszystkim spełniamy swoją pasję! [źródło: MBP w Opolu].
Póki co YouTube nie nakłada żadnych ograniczeń co do liczby linków afiliacyjnych, które można zamieścić w opisie filmu. Warto to wykorzystać i podlinkować każdy polecany w filmie produkt. Można też zamieścić tylko jeden link afiliacyjny, który kieruje użytkownika do strony głównej sklepu. W taki sposób działają Tola i Zuza z kanału Zaksiążkowane. Opowiadają one o książkach, które są bardzo często dostępne w księgarni TaniaKsiążka.pl. Wówczas każdy, kto przejdzie z ich linku afiliacyjnego na stronę księgarni i dokona zakupu dowolnego produktu, spowoduje, że Zaksiążkowane otrzymają prowizję od zakupów.
Oczywiście, że nie! Zarabianie na linkach afiliacyjnych jest możliwe bez posiadania własnej strony www czy bloga. Link afiliacyjny działa w ten sam sposób na innych powierzchniach online. Możesz go zamieścić np. w social media (Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat, TikTok) czy przesłać w wiadomości e-mail, SMS, Messenger, WhatsApp itp. Afiliacja na social media staje się coraz bardziej popularna, a sposobów na polecanie produktów na platformach społecznościowych jest naprawdę sporo. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu afiliacyjnego w social media, to koniecznie przeczytaj inne nasze wpisy:
Największą zaletą linku afiliacyjnego jest bez wątpienia jego uniwersalność. Możesz go zamieścić nie tylko na stronie internetowej, ale też w social media i wiadomościach e-mail czy SMS. Co więcej, link afiliacyjny jest także najłatwiejszym i najprostszym narzędziem afiliacyjnym. Bez problemu wykorzystasz go do nienachalnej promocji produktów i masz pewność, że dzięki niemu zliczą się wszystkie wygenerowane przez Ciebie transakcje.
Zajrzyj do innych naszych wpisów na tematy związane z afiliacją: