Reklama za prowizję jest bez wątpienia jednym z najbezpieczniejszych, a przy tym najefektywniejszych sposobów na promowanie sklepu internetowego.
Marketing afiliacyjny polega na promowaniu produktów reklamodawcy na różnych serwisach wydawców internetowych, w zamian za prowizję od sprzedaży, do której doszło z polecenia danego wydawcy.
Reklama za prowizję w marketingu afiliacyjnym angażuje do działania trzy strony: reklamodawcę, wydawcę oraz sieć afiliacyjną.
Reklamodawcą, który wybiera model promocji – reklama za prowizję, może być każdy właściciel sklepu internetowego. Dzięki współpracy afiliacyjnej zwiększa sprzedaż swoich produktów lub usług poprzez promowanie ich na powierzchniach internetowych wydawców.
Wydawcą może być właściciel serwisu internetowego, bloga, porównywarki produktów, każdy, kto posiada profil w mediach społecznościowych i chce polecać produkty reklamodawcy w zamian za prowizję do sprzedaży.
Sieć afiliacyjna pośredniczy we współpracy afiliacyjnej, udostępniając system afiliacyjny, który umożliwia rozliczanie reklamodawców z wydawcami w efektywnościowych modelach rozliczania za efekty, czyli Cost Per Sale, Cost Per Lead oraz Cost Per Click.
Afiliacja jest współpracą, w której każda ze stron otrzymuje jakąś korzyść. Reklamodawcy, uruchamiając program partnerski, zwiększają ruch i sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Wydawcy dołączają do programów partnerskich, polecają produkty reklamodawcy i zarabiają prowizję od sprzedaży. Efektywną współpracę między reklamodawcą a wydawcą umożliwia sieć afiliacyjna, która również otrzymuje prowizję, ale tylko wtedy, gdy dojdzie do sprzedaży.
Reklama za prowizję opłaca się tak naprawdę każdemu reklamodawcy. Dlaczego? Ponieważ płaci on wyłącznie za reklamę, która doprowadziła bezpośrednio do sprzedaży.
Weźmy jako przykład kampanię reklamową w Google Ads. Źle poprowadzone działania przepalą dostępny budżet, a efektów w postaci zwiększonego ruchu w sklepi i sprzedaży nie będzie. W marketingu afiliacyjnym wykorzystuje się model Cost Per Sale, czyli prowizja za sprzedaż. Reklamodawca ponosi koszty tylko wtedy, gdy sam zarabia.
Uruchamiając program partnerski w sieci afiliacyjnej, reklamodawca otrzymuje pełny dostęp do szczegółowych statystyk, które obrazują działania wydawców. Zgromadzone dane są łatwe do odczytania i pomagają zmierzyć efekty, jakie osiąga kampania w ramach reklamy za prowizję.
Nawet najmniejsi wydawcy mogą monetyzować swoje działania online dzięki afiliacji. Marketing afiliacyjny może stać się dla nich dodatkowym źródłem dochodu, a linki afiliacyjne mogą umieszczać na swoich stronach, ale także na swoich profilach w social media czy w wiadomościach e-mail.
Reklama za prowizję to model chętnie wybierany przez wydawców. Główną jego zaletą jest sprawowanie pełnej kontroli nad tym, ile zarabiają i w jaki sposób. Wydawcy mają pełną swobodę w działaniach reklamowych, a dodatkowo sieć afiliacyjna udostępnia im niezbędne narzędzia afiliacyjne za darmo. Należą do nich nie tylko linki afiliacyjne, ale także banery i widżety, które skutecznie przyciągają wzrok użytkownika i mogą być dostosowywane do motywu i estetyki konkretnego miejsca w Internecie.
To nie koniec niezależności w działaniach wydawców. Mogą oni również samodzielnie decydować, do jakiego programu partnerskiego chcą dołączyć, które produkty promować oraz w jaki sposób. Jeśli wydawca uzna, że nie chce już kontynuować współpracy, to może ją przerwać w dowolnym momencie bez zbędnych formalności.
Mimo że daleko nam jeszcze do Stanów Zjednoczonych, gdzie ponad 80% marek korzysta z reklamy za prowizję, to w Polsce przychody z marketingu afiliacyjnego rosną z roku na rok. Zwłaszcza że świetnym miejscem na polecanie produktów są wszystkie media społecznościowe, których używa ponad połowa ludzi na świecie!
Aby zachęcić jak największą liczbę wydawców, podążaj za kilkoma podanymi niżej wskazówkami.
Jak już wiesz, wydawcy to niezbędne ogniwo afiliacyjnej współpracy. To oni generują ruch i sprzedaże w Twoim sklepie internetowym. Aby wzbogacić swoją sieć wydawców, warto umieścić informację o możliwości dołączenia do programu partnerskiego na stronie sklepu internetowego. Informuj o tym swoich potencjalnych wydawców przy każdej możliwej okazji na blogu, Facebooku, po prostu wszędzie 🙂
Stronę sklepu internetowego odwiedzają już zazwyczaj klienci, którzy są zainteresowani konkretnymi produktami. Zwróć uwagę, że każdy z nich może zostać Twoim wydawcą i polecać produkty, szczególnie jeśli sam z nim korzysta i będzie wiedział o takiej możliwości. Współpraca afiliacyjna nie ogranicza się tylko do dołączania do programów partnerskich tylko dużych influencerów czy serwisów. Dzięki linkom afiliacyjnym w programie partnerskim może zarabiać każdy!
Właściwie to reklamodawca i sprzedawca wie najlepiej, gdzie chce promować swoje produkty i na jakich serwisach ma się pojawiać jego reklama. Dlatego tak ważnym elementem budowania sieci wydawców jest samodzielne zapraszanie wirtualnych sprzedawców do programu partnerskiego.
Zaproszenia wydawców do programu partnerskiego można realizować na dwa niewykluczające się sposoby.
Pierwszą opcją jest zapraszanie wydawców, którzy znajdują się w szerokiej bazie wydawców sieci afiliacyjnej. Można wybierać spośród wydawców o mniejszych, jak i większych zasięgach. Jeśli wydawca zaakceptuje zaproszenie reklamodawcy, to automatycznie zostaje dołączony do programu partnerskiego i może rozpocząć swoje działania afiliacyjne.
Drugą opcją jest znalezienie potencjalnych wydawców w Internecie i zaproszenie ich do współpracy za pośrednictwem sieci afiliacyjnej. Warto mieć do tego celu przygotowaną podstronę dotyczącą programu partnerskiego, która będzie jasno przedstawiała zasady współpracy oraz korzyści dla wydawcy.
Kody rabatowe są świetnym magnesem na konsumentów, ale także dla wydawców. Osoby poszukujące kodów rabatowych należą do grupy konsumentów, która jest już zdecydowana na zakup danego produktu, co zapewnia wydawcom wysoką konwersję.
Aby dowiedzieć się więcej, zajrzyj do wpisu: Jak być dobrym reklamodawcą? 10 zasad, których należy przestrzegać.
Cost Per Sale jest bez wątpienia najczęściej wykorzystywanym modelem rozliczania w afiliacji dla branży e-commerce. Reklamodawca płaci prowizję od sprzedaży, do której dojdzie z polecenia wydawcy.
Zadaniem wydawcy jest polecanie produktów na swoich przestrzeniach internetowych i oczekiwanie na reakcje użytkowników. Jeśli wydawca dobrze zareklamuje produkt i użytkownik kliknie w nośnik reklamowy (link afiliacyjny, baner, widżet), przejdzie do strony sklepu internetowego reklamodawcy i dokona zakupu jakiegokolwiek produktu w ciągu 30 dni, to otrzyma procentową prowizję od tej sprzedaży.
Wśród modeli rozliczania w marketingu efektywnościowym do wyboru jest jeszcze równie popularny model Cost Per Lead, który określa stałą stawkę za dostarczenie określonej akcji. W przeciwieństwie do modelu CPS, gdzie reklamodawca płaci procentową prowizję od sprzedaży, w modelu CPL wydawcy otrzymuje ustaloną wcześniej kwotę za dostarczenie leada, w postaci np. rejestracji do serwisu, wypełnienia formularza na stronie, zapisu do newslettera czy pobrania ebooka.
Istnieje jeszcze model Cost Per Click (CPC), czyli stała stawka za kliknięcie reklamy. Z perspektywy wydawcy jest to najłatwiejszy sposób na zdobycie wynagrodzenia, ponieważ nie wymaga od użytkownika ani zakupu produktu ze sklepu reklamodawcy, ani dostarczania swoich danych kontaktowych jak np. w przypadku zapisu do newslettera. Jednak patrząc z perspektywy reklamodawcy, to jest to model najbardziej ryzykowny, ponieważ owszem generuje ruch na stronie sklepu internetowego, ale nie gwarantuje, że odwiedzający dokona zakupu.
Marketing efektywnościowy jest bardzo elastyczny i pozwala łączyć ze sobą różne modele rozliczania, tworząc tzw. modele hybrydowe np. CPS + CPL. Takie połączenie sprawdzi się np. w sytuacji, gdy na jednej stronie internetowej użytkownik może dokonywać zakupu, ale może też zapisać się do newslettera. W innym przypadku można zastosować model CPS + CPC lub CPL + CPC. Są to modele, które bardzo dobrze wspomagają akcje mailingowe z wydawcami. Istnieje także model typu CPS + paczka PR, która sprawdza się przede wszystkim w działaniach z wydawcami typu bloger, influencer czy Youtuber. Warto wówczas wysłać do nich paczkę PR z produktem, którego recenzji dokonają na swoim kanale, dzięki czemu będą bardziej wiarygodni. Skuteczne polecenie doprowadzające do sprzedaży spowoduje naliczenie prowizji dla wydawcy.