Programy partnerskie to must have każdego sklepu internetowego. To efektywny sposób na zwiększanie sprzedaży w sklepie i budowanie świadomości marki. Dowiedz się czym dokładnie jest i jak stworzyć własny program partnerski.
Programy partnerskie to narzędzie marketingu afiliacyjnego, które pozwala na zwiększenie ruchu na stronie sklepu internetowego, a także zwiększenie sprzedaży. Stanowią przestrzeń do współpracy afiliacyjnej, w której reklamodawca zgadza się na wynagradzanie wydawców za doprowadzenie do sprzedaży.
W programach partnerskich wykorzystuje się efektywnościowe modele rozliczania reklamodawców z wydawcami, czyli główne Cost Per Sale i Cost Per Lead. Jest to najbezpieczniejszy i najefektywniejszy sposób promocji, ponieważ reklamodawca ponosi koszty reklamy tylko wtedy, gdy dojdzie do sprzedaży w jego sklepie. Rozliczanie za efekty to podstawowy czynnik, który odróżnia marketing afiliacyjny i programy partnerskiego od innych działań digital marketingu.
Partnerami we współpracy afiliacyjnej są reklamodawcy, czyli sklepy internetowe i wydawcy, do których należą wszelkie serwisy i strony internetowe, które chcą polecać produkty reklamodawcy w zamian za prowizje.
Polska branża e-commerce powoli przekonuje się do korzystania z marketingu afiliacyjnego. Obecnie własne programy partnerskie prowadzi około 10% sklepów internetowych w Polsce. W Stanach Zjednoczonych, gdzie działania afiliacyjne prowadzi się już od prawie 30 lat, ponad 80% marek posiada własny program partnerski! Jak widać, w naszym kraju drzemie jeszcze spory potencjał afiliacyjny, ale pierwsze programy partnerskie dla branży e-commerce były uruchamiane dopiero w 2010 roku – wtedy powstała właśnie sieć afiliacyjna webePartners.
Założyciel i właściciel Amazona – Jeff Bezos dostrzegł potencjał marketingu afiliacyjnego już w 1996 roku. Uruchomił on wówczas swój pierwszy program partnerski, który zresztą działa do dziś! Zgodnie z jego nową strategią marketingową każdy, kto polecał produkty Amazona przy pomocy linków afiliacyjnych, otrzymywał prowizje od sprzedaży, do której doprowadził.
Początkowo trudno było znaleźć chętnych do polecania. Programy partnerskie były nową metodą zarabiania, do której wiele osób podeszło z rezerwą. Jednak szybko okazało się, że warunki programu partnerskiego są przejrzyste, a działania afiliacyjne proste i skuteczne. Wydawcy przekonali się, że polecanie za pomocą linków afiliacyjnych jest bezpieczne, a otrzymywane przez nich wynagrodzenie motywowało ich do kolejnych działań.
Potem zadziałał już efekt kuli śnieżnej. Pierwotnie działania afiliacyjne były prowadzone na małą skalę. Stopniowo programy partnerskie stawały się coraz bardziej popularne. Obecnie wartość marketingu afiliacyjnego na całym świecie jest szacowana na około 12 miliardów dolarów, z czego największą część stanowią Stany Zjednoczone (39%), kolejny udział przypada Wielkiej Brytanii (15%) i Niemcom (11%).
We współpracę w ramach programu partnerskiego zaangażowani są:
Odpowiedź jest prosta – każdy. Większość z nas posiada konto na Facebooku, e-maila czy chociażby telefon komórkowy, który również umożliwia działania afiliacyjne. Najczęściej wydawcami w programach partnerskich zostają:
Głównymi zadaniami programów partnerskich jest pobudzanie sprzedaży i zwiększanie zysków reklamodawców przy pomocy wydawców. To nadrzędne cele współpracy, które są skuteczniej realizowane, jeśli reklamodawca zbuduje dobre relacje ze swoimi wydawcami.
Nie bez powodu mówi się, że zaufanie jest walutą przyszłości. W dużej mierze opiera się na niej właśnie współpraca afiliacyjna. Z jednej strony reklamodawca obdarza zaufaniem wydawców, którzy w swoich działaniach promocyjnych będą jednocześnie dbać o dobry wizerunek marki. Natomiast wydawcy wierzą, że zostaną uczciwie wynagrodzeni zgodnie z warunkami programu partnerskiego.
Sprzedaż, zyski i zaufanie stanowią niemal nierozłączne elementy współpracy w marketingu afiliacyjnym. Skupienie uwagi na każdym z osobna pozwala efektywnie rozwijać program partnerski i realizować wysokie efekty sprzedaży.
W zasadzie im większa liczba wydawców dołączy do programu partnerskiego, tym większa szansa na wzrost sprzedaży. Budowanie sieci wydawców to działania długodystansowe. Wydawcy w programie partnerskim biorą na siebie ciężar pozyskania klienta i doprowadzenia do sprzedaży. Tylko wtedy zostaną wynagrodzeni. Dlatego każdy zwerbowany wydawca stanowi ogromną wartość dla reklamodawcy.
Wydawcy, których tematyka serwisu czy kanału jest zbieżna z branżą polecanego sklepu, osiągają najlepsze wyniki konwersji. Jednak nie oznacza to, że współpraca z wydawcami podejmującymi inne tematy jest skazana na niepowodzenie. Twórcy internetowi są niezwykle elastyczni i kreatywni. Potrafią łatwo i w przyjazny sposób wkomponować polecanie produktów w swoje treści. Dzięki takim wydawcom reklamodawca ma szansę dotrzeć ze swoją ofertę do szerszej grupy potencjalnych klientów poprzez najprzeróżniejsze kanały i narzędzia.
Nieefektywne polecanie produktu przez wydawcę, czyli takie, które nie doprowadzi do sprzedaży, wciąż niesie ze sobą pewną korzyść dla reklamodawcy. Mowa o budowaniu i utrwalaniu pozytywnego wizerunku marki. Reklamodawca płaci wyłącznie za reklamę, która doprowadzi do sprzedaży, a samo wyświetlenie reklamy przez użytkownika jest nieodpłatne.
Nierzadko użytkownicy przechodzą na stronę sklepu reklamodawcy poprzez kliknięcie linku afiliacyjnego umieszczonego na stronie wydawcy, ale nie dokonują ostatecznej decyzji i zakupu. Tradycyjne kampanie internetowe rozliczają reklamodawcę za każdą wizytę na stronie sklepu. W programie partnerskim płaci się wyłącznie za reklamę, która wygenerowała bezpośrednio sprzedaż, a kampania wizerunkowa jest realizowana mimochodem. To bez wątpienia wartość dodana współpracy w modelu Cost Per Sale.
Uruchamiając program partnerski, trzeba nastawić się na długofalową współpracę. Nie jest to szybka kampania, a proces budowania własnej sieci skutecznych wydawców wymagający zaangażowania obydwu współpracujących stron. Nie należy spodziewać się natychmiastowych zysków w momencie uruchomienia programu.
Rozwój programu partnerskiego trwa tygodnie, a czasem miesiące. Dzięki efektywnościowemu modelowi rozliczania w marketingu afiliacyjnym nie ma żadnego ryzyka przepalenia budżetu reklamowego. Reklamodawca płaci wyłącznie za efekty reklamy, a potencjalne ryzyko niepowodzenia kampanii spoczywa na wydawcy, który ma za zadanie wykreowanie produktu na swojej przestrzeni online, w taki sposób, by zachęcić jak największą liczbę użytkowników do zakupu.
W marketingu efektywnościowym funkcjonuje wiele modeli rozliczania w ramach programu partnerskiego. Jeśli chodzi programy partnerskie w działaniach e-commerce, to najpopularniejszym modelem jest CPS, czyli Cost Per Sale. W warunkach programu partnerskiego reklamodawca samodzielnie ustala wysokość procentowej prowizji, którą otrzyma wydawca za efektywne polecenie, czyli gdy kupujący kupi, opłaci i odbierze produkt.
Wydawca musi się sporo napracować, żeby doprowadzić do sprzedaży produktu reklamodawcy. W przeciwieństwie do reklamodawcy to wydawca ponosi ryzyko fiaska działań reklamowych. Dlatego dobrą praktyką jest oferowanie atrakcyjnych wysokości prowizji, żeby zachęcić wydawców do podjęcie się takiego wyzwania.
Współpraca afiliacyjna to układ win win i w przypadku sukcesu programu afiliacyjnego zarabia każda ze stron. Wydawca, który doprowadził do sprzedaży, otrzymuje prowizję. Reklamodawca odnotowuje wzrost sprzedaży i zyskuje nowego klienta. Sieć afiliacyjna otrzymuje prowizję za pośrednictwo, a użytkownik dokonuje zakupu produktu, którego potrzebuje. Wielu beneficjentów współpracy afiliacyjnej to główny powód tak dobrych rezultatów marketingu efektywnościowego.
Skuteczny rozwój programu partnerskiego mierzy się przede wszystkim rosnącą liczbą wydawców. Silna sieć wydawców przekłada się bezpośrednio na większą grupę odbiorców. Zarówno reklamodawca, jak i wydawca posiadają zupełną dowolność w doborze partnerów do współpracy. Wydawca może wysyłać prośby o dołączenie do programu partnerskiego wybranych reklamodawców. Natomiast reklamodawca może samodzielnie wybierać wydawców, których działania uważa za zbieżne z jego koncepcją reklamową.
Tak jak wspomniano, programy partnerskie wiążą się z długofalową współpracą, a ta sprzyja nawiązywaniu dobrych relacji. Każda kolejna wspólnie przeprowadzona kampania przybliża wydawców i reklamodawców do jeszcze lepszych wyników i wysokich konwersji. Zaletą długiej współpracy z wydawcą jest również oszczędność czasu reklamodawcy. Wymiana informacji między nimi jest wówczas krótka i konkretna, nie wymaga szczegółowych briefingów. Ten czas reklamodawca może spożytkować na rozpoczęcie współpracy z nowymi wydawcami.
Programy partnerskie działają latami, ponieważ nie ma ryzyka przeinwestowania tego sposobu reklamy. Reklamodawca płaci wydawcy tylko wtedy, kiedy sam zarabia. Taka współpraca może trwać nieprzerwanie przez kilka, a nawet kilkadziesiąt lat, czego najlepszym przykładem jest program partnerski firmy Amazon, który działa od 1996 roku.
Dostęp do darmowych narzędzi afiliacyjnych dla wydawców jest nieograniczony. Mogą oni dowolnie żonglować widgetami produktowymi, linkami afiliacyjnymi czy banerami, aby znaleźć optymalny sposób na skuteczną, ale i dyskretną reklamę produktów reklamodawców na swojej stronie.
Rozkręcenie programu partnerskiego wymaga czasu, dlatego im wcześniej się reklamodawca zdecyduje się na uruchomienie programu, tym lepiej. Dlatego warto wziąć pod uwagę temat afiliacji już podczas zakładania własnego sklepu internetowego.
Do rozpoczęcia współpracy reklamodawcy z siecią afiliacyjną konieczne jest podpisanie umowy współpracy. Umowa obejmuje wzajemne zobowiązania oraz warunki programu partnerskiego tj.:
Kolejnym krokiem jest implementacja kodu śledzącego sprzedaże w sklepie internetowym reklamodawcy oraz udostępnienie dynamicznie generowanego pliku xml. Po wykonaniu wszystkich kroków program partnerski może ruszać pełną parą.
W programie partnerskim najistotniejsze jest to, aby współpraca przynosiła korzyści zarówno dla reklamodawcy, jak i wydawcy. Reklamodawca powinien o tym pamiętać już na etapie ustalania prowizji od sprzedaży. To tak naprawdę jeden z najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę wydawcy przed dołączeniem do programu partnerskiego. Oprócz stawki procentowej prowizji wydawcy sprawdzają także:
Jeśli proces zakupowy jest intuicyjny, a estetyka strony sklepu internetowego na wysokim poziomie, to przekłada się to bezpośrednio na wysokość koszyka zakupowego czy liczbę sprzedaży. Klientów przyciąga także rodzaj asortymentu i konkurencyjne ceny. W podobny sposób wydawcy analizują programy partnerskie, dlatego warto zadbać, by te wskaźniku były na optymalnym poziomie.
Na uruchomieniu programu partnerskiego przez reklamodawcę praca się nie kończy. Przed reklamodawcą stoi bardzo ważne zadanie, które decyduje o powodzeniu programu – tworzenie silnej sieci wydawców. Reklamodawca może wysyłać zaproszenia samodzielnie oraz weryfikować prośby wydawców, którzy zgłosili się sami do udziału w programie partnerskim. Podczas współpracy z wydawcami reklamodawca ma bieżący dostęp do danych i pełnych statystyk z działań promujących sklep internetowy. Dzięki platformie afiliacyjnej reklamodawca może łatwo przekazywać banery i kody rabatowe i prowadzić działania optymalizujące współpracę.
Aby móc zarabiać na polecaniu, wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej jako wydawca. Zarejestrowany użytkownik otrzymuje dostęp do listy programów partnerskich oraz darmowych narzędzi afiliacyjnych. Może z nich korzystać i dołączać do dowolnej liczby programów od razu po rejestracji w sieci. Współpraca w ramach programu partnerskiego jest dobrowolna, a wydawca, który już nie chce brać udziału w danych programie, może w dowolnym momencie go opuścić i to bez podawania przyczyny.
To pytanie numer 1 wśród wydawców. Tych sposobów jest naprawdę sporo, a z pewnością w promocji pomagają bezpłatne narzędzia afiliacyjne, które dostarcza sieć afiliacyjna i reklamodawca. Wydawcy najchętniej korzystają z linków afiliacyjnych, widgetów produktowych oraz banerów.
Banery i widgety można publikować wyłącznie na własnych stronach internetowych. Za to linki afiliacyjne nie mają żadnych ograniczeń. Skutecznie działają na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Dodatkowo można jest przesyłać przy pomocy komunikatorów takich jak Messenger, WhatsApp czy w wiadomościach e-mail.
Za promocje w programie partnerskim odpowiada sieć wirtualnych wydawców, którzy dołączają do programu i polecają produkty reklamodawcy na różnych powierzchniach online przy pomocy darmowych narzędzi afiliacyjnych.
Blogerzy należą do bardzo licznej kategorii wydawców. Dzięki swoim blogom budują swoją markę osobistą, zyskując przy tym lojalność i sympatię swoich czytelników. Zwykle do ich fanów należy silnie skoncentrowana grupa odbiorców, która obdarza twórcę dużym zaufaniem. Zaufanie to ma nieocenioną wartość, dlatego blogerzy dbają o nią jak o najcenniejszy skarb, tworząc dopasowane treści o wysokiej jakości.
Z równie szczególną uwagą twórcy blogowi polecają produkty z programów partnerskich. Przywiązują uwagę do tego, by polecany produkt nie odbiegał znacznie od tematyki bloga. Dzięki temu polecane produkty są skrupulatnie dobierane do danej grupy odbiorców, a to przekłada się na większe zaangażowanie i wysoką konwersję sprzedaży w sklepie internetowym reklamodawcy.
Każdy z blogerów ma swój sposób na promowanie produktów i osiąganie jak najwyższych konwersji. Zazwyczaj przygotowują wpisy, w których opisują, recenzują lub uczą, jak użytkować dany produkt, a w treść wplatają linki afiliacyjne. Jeśli użytkownik przejdzie na stronę sklepu poprzez kliknięcie w link i dokona zakupu jakiegokolwiek produktu, to system afiliacyjny przyzna wydawcy odpowiednią prowizję. W ten sposób reklamodawca zwiększa sprzedaż w swoim sklepie i otrzymuje dodatkową kampanię wizerunkową, dzięki promowaniu jego produktów na popularnych blogach.
Promowanie produktów przy pomocy linków afiliacyjnych jest skuteczne także na Facebooku. Platforma stworzona przez Marka Zuckerberga umożliwia zamieszczanie linków odprowadzających poza Facebooka na inne strony internetowe, co znacznie ułatwia prowadzenia działań afiliacyjnych. Linki afiliacyjne można umieścić w treści posta i komentarzach, w opisie grafiki czy filmu, a także w relacjach.
Dołączenie do programu partnerskiego YouTube daje największe szanse na przychód głównie kanałom z dużą liczbą subskrybentów i wyświetleń. Niestety małe profile nie generują wystarczającego ruchu, aby wydawca mógł oczekiwać spektakularnych zarobków. Na szczęście problem ten eliminują programy partnerskie w sieci afiliacyjnej. Dzięki nim YouTuberzy z dużymi, ale i tymi mniejszymi zasięgami mogą zarabiać na swoich niszowych kanałach.
Twórca na YouTube może promować produkty i zachęcać do ich zakupu zgodnie ze swoim zmysłem twórczym. Może otwarcie informować swoich obserwujących o promocji produktu i otrzymaniu prowizji za każdą sprzedaż. Ale może wybrać też bardziej subtelny sposób nakłaniać do zakupu, wskazując np. największe zalety produktu. Linki afiliacyjne można umieścić w opisie filmu, w karcie filmu lub na ekranie końcowym.
Serwisy tematyczne stanowią bardzo rozległą kategorię. Mogą być prowadzone w poważnym lub rozrywkowym tonie. Poruszają tematykę zdrowotną, kosmetyczną, sportową i innych branż, których nie sposób teraz wszystkich wymienić. W związku z tym, że serwisy tematyczne produkują treści zwykle wokół jednej dziedziny, to ich czytelnikami są określone grupy odbiorców. Dlatego właśnie właściciele serwisów tematycznych chętnie uczestniczą w programach partnerskich, ponieważ dużo łatwiej dobrać im produkty, którymi mogą być zainteresowani ich odbiorcy.
Istnieją też serwisy internetowe poruszające kilka tematów, niekoniecznie ze sobą związanym. Mimo tego wciąż nie ma przeszkód, żeby z sukcesem brać udział w różnych programach partnerskich i polecać produkty z kilku kategorii równocześnie, trafiając przy tym do różnych grup odbiorców. W takiej sytuacji do eksponowania polecanych produktów świetnie sprawdzą się rotujące widgety produktowe.
Obecnie w internecie funkcjonuje tak wiele sklepów, że sprawdzenie ceny poszukiwanego produktu w każdym z nich wymagałoby mnóstwa czasu. Dlatego właśnie porównywarki i wyszukiwarki produktów cieszą się ogromną popularnością. Dzięki stronom porównującym produkty różnych sklepów każdy użytkownik może znaleźć zadany produkt, a także przefiltrować wyniki wyszukiwania ze względu na cenę, popularność, producenta, markę, a także kolor i rozmiar. Porównywarki pozwalają oszczędzać czas i pieniądze konsumentów. Dodatkowo po udanych zakupach konsument czuje satysfakcję, że skorzystał z najatrakcyjniejszej dostępnej oferty danego produktu.
Najlepszym sposobem na dostarczenie pełnej oferty sklepu internetowego przez reklamodawcę jest przesłanie pliku XML. Dzięki nim porównywarki i wyszukiwarki produktów mają swobodny dostęp do aktualnych informacji o produkcie i jego cenie. Pozwala to na dużo efektywniejszą współpracę i zapobiega nieporozumieniom w przypadku np. zmiany ceny czy braku dostępności produktu. Porównywarki cenowe są bardzo często odwiedzane przez użytkowników internetu i osiągają nawet milionowe liczby wyświetleń w ciągu dnia! Właśnie z tego powodu reklamodawcy bardzo chętnie współpracują z wyszukiwarkami i porównywarkami produktów w modelu Cost Per Sale w ramach programu partnerskiego.
Udostępnianie kodów rabatowych są niezwykle istotnym elementem digital marketingu w branży e-commerce. Kody rabatowy przyciągają konsumentów, którzy poszukują lepszej okazji zakupowej, a wydawcy chętnie z nich korzystają, żeby przyciągnąć uwagę ich grupy odbiorców. Najczęściej są wykorzystywane podczas cyklicznych wydarzeń, takich jak święta, Black Friday czy przed rozpoczęciem roku szkolnego. Największą skuteczność w korzystaniu z kuponów bez wątpienia przejawiają serwisy rabatowe, ponieważ strony z promocjami i kodami najczęściej odwiedzają klienci, którzy są już zdecydowani na zakup, ale poszukują jeszcze atrakcyjniejszej ceny.
To najsilniejsza zaleta programów partnerskich. Jeśli nie dochodzi do sprzedaży, to reklamodawca nie ponosi żadnych kosztów reklamy. Reklamodawca nie musi się obawiać przepalania budżetu reklamowego i opłacania promocji, które nie przynoszą skutków w postaci sprzedaży.
Do sieci afiliacyjnej rejestrują się codziennie dziesiątki, a czasem setki nowych wydawców. Blogerzy, instagramerzy, tiktokerzy, porównywarki cenowe – wszyscy są zebrani w jednej bazie, do której dostęp otrzymuje reklamodawca, który uruchomi program partnerski. Akceptacja wydawcy w programie oznacza rozpoczęcie współpracy afiliacyjną i aktywną promocję produktów reklamodawcy na powierzchniach reklamowych wydawcy.
Z racji tego, że wydawcy mogą prowadzić różne kanały czy serwisy tematyczne, to oferta reklamodawcy będzie pojawiać się w wielu miejscach internetu jednocześnie. W bazie wydawców znajdują się przecież blogerzy, jak i specjaliści SEO czy serwisy rabatowe. Dzięki temu produkty reklamodawcy mogą trafić do dużo szerszej grupy odbiorców.
Reklamodawcy mają stały dostęp do najważniejszych statystyk dotyczących uruchomionego programu partnerskiego. W panelu administracyjnym znajdą dane na temat ruchu generowanego przez wydawców czy transakcji, do których doszło z polecenia. Działania można analizować zarówno indywidualnie, pod kątem każdego wydawcy z osobna, jak i zbiorczo. Dzięki temu reklamodawca może podjąć dodatkowe działania optymalizujące w każdej momencie współpracy afiliacyjnej.
Oddzielne nawiązywanie współpracy, ustalanie warunków i rozliczanie z każdym wydawcą z osobna byłoby dla reklamodawcy niezwykle czasochłonne. Współpraca z siecią afiliacyjną znacznie upraszcza ten proces i redukuje wszystkie formalności do minimum. Reklamodawca nie musi podpisywać umowy z każdym współpracującym wydawcą, a rozliczenie z prowizji odbywa się na koniec okresu rozliczeniowego i obejmuje wszystkie wynagrodzenia zaakceptowane dla wydawców w programie partnerskim. Wobec tego reklamodawca otrzymuje od sieci afiliacyjnej tylko jedną fakturę za działania wszystkich wydawców, a dystrybucja prowizji wśród nich leży po stronie sieci afiliacyjnej.
Wydawca, rejestrując się w sieci afiliacyjnej, otrzymuje nieograniczony dostęp do bazy programów partnerskich z wielu branż. Wybór jest ogromny, dzięki czemu każdy z wydawców bez problemu znajdzie kategorię produktów styczną z tematyką swojej działalności.
W celu współpracy afiliacyjnej wydawca nie musi podpisywać żadnych umów bezpośrednich z reklamodawcami. Tego typu formalności są ograniczone do minimum i zaraz po rejestracji w sieci afiliacyjnej wydawca może dołączać do dowolnego programu partnerskiego i zacząć działania afiliacyjne w modelu Cost Per Sale.
Linki afiliacyjne, widgety i pliki produktowe oraz banery to darmowe narzędzia afiliacyjne, z których może korzystać każdy wydawca zarejestrowany w sieci afiliacyjnej. Narzędzia te są łatwe w obsłudze i przede wszystkim darmowe. Korzystanie z nich umożliwia śledzenie, zliczanie i naliczanie prowizji, które należą się wydawcom za skuteczne polecenie produktu.
Wydawcy otrzymują pełną dowolność w doborze metod reklamowania produktów. Dzięki temu mogą swobodnie testować, które narzędzia i działania przynoszą im najwięcej korzyści.
Nasza sieć afiliacyjna skupia setki programów afiliacyjnych, co przekłada się na miliony produktów do polecania. Wydawcy mogą dowolnie wybierać produkty reklamodawcy, na których może zarabiać i będą tożsame z branżą, w której działa.
Każda wypracowana przez wydawcę prowizja jest naliczana na indywidualne konto wydawcy. Wynagrodzenie można wypłacać w każdej chwili i z dowolną częstotliwością.
Jeśli interesują Cię inne zagadnienia związane z programami partnerskimi, koniecznie przeczytaj:
Cost Per Sale – model płatności, który opanuje rynek e-commerce
Marketing afiliacyjny w ecommerce – podstawy współpracy z wydawcami