W dzisiejszym dynamicznym świecie e-commerce, właściciele sklepów internetowych, stoją przed wyzwaniem zwiększenia ruchu na swojej stronie i poprawy rozpoznawalności marki. Efektywne narzędzia marketingowe, które są proste w obsłudze, stają się kluczowe. Plik XML, będący jednym z tych narzędzi, odgrywa istotną rolę w marketingu afiliacyjnym, ułatwiając współpracę z porównywarkami cenowymi i wyszukiwarkami produktów. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest plik XML, jakie dane zawiera i jak można go wykorzystać, aby sprostać wyzwaniom stawianym przez rynek e-commerce.
Nazwa xml, pochodzi z angielskiego zwrotu Extensible Markup Language (źródło). Jest to rodzaj języka służącego do przejrzystego prezentowania różnych danych. Plik xml, inaczej zwany również feedem produktowym, to rodzaj internetowego dokumentu, który zawiera wszystkie najważniejsze dane o każdym produkcie dostępnym w danym sklepie internetowym.
Feed produktowy zawiera listę produktów z konkretną specyfikacją, która zmienia się w zależności od asortymentu. Inne właściwości będą interesować osobę kupującą sukienkę na wesele, a inne poszukują materaca dla dziecka. Z plików xml korzystają przede wszystkim porównywarki cenowe oraz wyszukiwarki produktów, które mogą zdziałać wiele dobrego dla efektywności biznesowej programu.
Jakie dane znajdują się w pliku xml? Feed produktowy opisuje najważniejsze cechy każdego produktu, najczęściej są to:
Należy pamiętać, że to nie reguła — to, co znajdzie się w pliku xml zależy od branży i oferty danego sklepu.
Plik xml to must-have każdego sklepu internetowego. Umożliwia sprawowanie kontroli nad najważniejszymi elementami oferty produktowej oraz pozwala automatyzować część procesów zachodzących w sklepie. W marketingu afiliacyjnym jego rola jest szczególna, ponieważ daje sposobność do współpracy z porównywarkami cenowymi, pasażami internetowymi czy wyszukiwarkami produktów. Dzięki plikowi xml wydawcy ci otrzymują szczegółową informację o tym, jakie produkty znajdują się w ofercie danego sklepu.
Sklepy korzystają z różnych schematów do udostępniania plików xml. O ich wyglądzie decyduje rynek, a więc najwięksi gracze tacy jak Ceneo czy Google Shopping. Warto wiedzieć, że przygotowanie feeda produktowego zgodnie z jednym z tych schematów nie ogranicza dostępu do niego wyłącznie dla konkretnego portalu. Jeśli plik zostanie właściwie przygotowany, może być wykorzystywany przez dowolnego wydawcę. Serwisy udostępniają specjalne instrukcje, które znacznie upraszczają generowanie plików xml.
Feed produktowy zawiera szczegółową ofertę sklepu, z której można wyciągnąć informacje takie jak rozmiar, kolor czy materiał wykonania. Tak jak wspomniałam wcześniej, nie można jednoznacznie narzucić, co dokładnie powinno się w nim znaleźć. Jest to całkowicie uzależnione od specyfiki asortymentu, jaki oferuje sklep. Poniżej znajduje się przykładowy fragment prawidłowo wygenerowanego pliku xml jednego ze sklepów z branży odzieżowej:
Im więcej szczegółów znajdzie się w pliku, tym lepiej. Z tego krótkiego fragmentu możemy wyciągnąć wszystkie najważniejsze dane dotyczące jednej z sukienek: kategorię, nazwę, opis, informację o producencie, skład, kolor czy rozmiar. Co ważne, plik xml zawiera również link do zdjęcia. Podany przykład został utworzony w schemacie Ceneo.
Dzięki plikom xml wydawcy mogą szybko wyszukiwać i filtrować informacje dotyczące oferty sklepu. Analiza feeda produktowego umożliwia porównywanie ofert oraz cen, a także wyszukiwanie niszowych produktów. Plik xml pozwala również urozmaicić formę prezentowania oferty produktowej sklepu w kanałach wydawców i tworzenie widgetów.
Feed produktowy najczęściej występuje właśnie w formacie xml, rzadziej spotykany jest format csv. Można go otworzyć przy użyciu:
Każdy reklamodawca współpracujący z naszą siecią ma obowiązek dostarczenia pliku xml. Aby to zrobić, należy wygenerować feed produktowy w panelu sklepu i przyjrzeć się uważnie, czy nie ma w nim błędów. Jeśli nie, wystarczy przesłać go opiekunowi programu, który zamieści plik w panelu reklamodawcy. Xml będzie widoczny dla wydawców bezpośrednio po dodaniu.
Reklamodawcy z ulgą przyjmują informację o tym, że pliki xml aktualizują się automatycznie. Dzięki temu bowiem nie ma konieczności dodawania nowych plików przy każdej zmianie ceny czy towaru.
Oto kilka najważniejszych informacji, na które warto zwrócić szczególną uwagę:
Pliki xml stanowią jedno z najważniejszych narzędzi marketingu afiliacyjnego. Obok linków afiliacyjnych i kodów rabatowych są podstawą współpracy z wydawcami. Ich obsługa wymaga jednak nieco większej wiedzy z zakresu programowania czy budowania stron internetowych. Ale nie martw się, zawsze chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i pomożemy rozwiać wątpliwości!