Afiliacja w sklepie internetowym

5 marca 2025

Co to jest afiliacja?

Afiliacja, czyli marketing afiliacyjny, to działania reklamowe rozliczane za dostarczone efekty.

Oznacza to, że właściciele sklepów internetowych płacą za działanie reklamowe wyłącznie wtedy, gdy dojdzie do sprzedaży w sklepie. Dzięki afiliacji reklamodawca ponosi koszty reklamy gdy sam zarabia.

Afiliacja jak działa webeAds
Jak działa afiliacja

W branży e-commerce afiliacja prowadzony jest w modelu Cost Per Sale, co oznacza, że reklamodawca ponosi koszty w postaci prowizji od wartości wygenerowanej sprzedaży dzięki działaniom wydawców.

Jeśli masz sklep online dołącz aby włączyć afiliację
ZAREJESTRUJ DARMOWE KONTO REKLAMODAWCY

Forma działań reklamowych w afiliacji pozostaje bez zmian, to typowe działania promocyjne prowadzone przez wydawców na zarządzanych przez siebie powierzchniach online: w serwisach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, Tik Tok), w serwisach tematycznych, informacyjnych, rabatowych, cashbackowych, na blogach, w kampaniach e-mailowych, poprzez komunikatory, a także kampaniach Google Ads czy Google Shopping. Różnica jest tylko taka, że zapłacimy za te działania w formie prowizji, gdy dojdzie do sprzedaży, a nie za sam fakt prowadzenia tych działań.

Afiliacja – współpraca z wydawcami i influencerami

Marketing afiliacyjny wykorzystuje wszystkie możliwe kanały reklamowe. Twórcy internetowi działają dokładnie tak samo, jak w przypadku innych płatnych współprac, jedynie z tą różnicą, że otrzymują wynagrodzenie dopiero w momencie, gdy dostarczą efekty w postaci sprzedaży.

Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do sieci wydawców!

WYPRÓBUJ ZA DARMO!

Użytkownicy podejmują decyzje zakupowe pod wpływem opinii i recenzji, które uzyskują od znajomych lub znajdują w sieci i w social media. Im więcej w internecie poleceń naszych produktów, tym większe zaufanie do nas jako sprzedawcy. Dlatego współpraca z twórcami internetowymi ma tak duże znaczenie w procesie budowania świadomości marki i zwiększania sprzedaży. Wartością dodaną do współpracy afiliacyjnej z wydawcami jest fakt, że za działania wizerunkowe, jakie wydawcy prowadzą dla nas w swoich kampaniach, nie ponosimy dodatkowych kosztów. Cały czas współpracujemy w oparciu o model efektywnościowy Cost Per Sale.

Czy afiliacja to dobre rozwiązanie dla każdej branży?

Tak, nie ma ograniczeń co do branży, jeśli chodzi o afiliację. Oczywiście są takie, które już na dobre rozgościły się w afiliacji, dzięki czemu łatwo pozyskują do współpracy wydawców, bo wydawców w popularnych branżach również cały czas przybywa (moda i kosmetyki, książki, elektronika, meble, artykuły dla dzieci czy gadżety).

Afiliacja wydawcy w programach partnerskich
Wydawcy afiliacyjni

Jednocześnie jednak branżom mniej popularnym i niszowym, łatwiej wybić się wśród typowych programów afiliacyjnych i tym samym zachęcić wydawców do współpracy. Coraz więcej pojawia się w internecie serwisów podejmujących tematy z wąskich branż, które są mocno wyspecjalizowane w danej dziedzinie. Dzięki temu gromadzą fanów danego tematu, którzy są zaangażowani i aktywni. A to właśnie jest najcenniejsze w afiliacji, czyli nie wielkość społeczności skupionej wokół wydawcy, a jej aktywne zaangażowanie i reakcja na publikowane treści.

Afiliacja dla małych sklepów internetowych

Mniejsze e-commerce dysponują niższym budżetem na reklamę. Tym bardziej afiliacja jest dla nich!

Absolutnie żaden sklep nie powinien rezygnować z działań afiliacyjnych, co więcej, powinien wdrożyć afiliację we wczesnym etapie rozwijania sklepu. Afiliacja to nie jest klasyczna kampania promocyjna, gdzie ustalamy budżet, włączamy i patrzymy, co się dzieje. Prowadzenie własnego programu partnerskiego (afiliacyjnego) to proces, przede wszystkim proces budowania sieci wydawców, który im wcześniej rozpoczniemy, tym szybciej doczekamy się wymiernych efektów.

Afiliacja łączymy wydawców z reklamodawcami w modely Cost Per Sale
Afiliacja to współpraca reklamodawców z wydawcami w modelu Cost Per Sale

W Europie zachodniej z marketingu afiliacyjnego korzysta 80% sklepów internetowych. To „must have” każdego biznesu online, zarówno tych małych e-commersów, jak i dużych, działających od lat sklepów online. Prekursorem marketingu afiliacyjnego w USA był m.in. Amazon (1996 rok), którego program partnerski działa do dziś, a proces rozwoju trwa nieustannie.

Jeśli masz sklep online dołącz aby włączyć afiliację
ZAREJESTRUJ DARMOWE KONTO REKLAMODAWCY

W afiliacji dla e-commerce nie musimy mieć z góry określonego budżetu reklamowego, gdyż rozliczamy się prowizyjne od sprzedaży. Tak więc kwestią nie jest wielkość budżetu, który określamy na starcie, ale raczej wysokość prowizji, jaką zaoferujemy wydawcom. Im prowizja wyższa, tym oczywiście atrakcyjniejsza. Ale prowizja zależy również od branży. Tam, gdzie sprzedajemy drogie produkty, atrakcyjną prowizją może jest 5%. Natomiast jeśli średnia wartość naszego koszyka zakupowego to mniej niż 100 zł, wówczas prowizja na poziomie 5% nie jest już tak atrakcyjna z perspektywy wydawców.

Afiliacja dla e-commers to Cost Per Sale

Cost Per Sale ( w skrócie CPS) w marketingu afiliacyjnym jest prowizyjnym modelem wynagradzania wydawców w zamian za promowanie produktów reklamodawcy. W ten sposób reklamodawca płaci wyłącznie za reklamę, która przyniosła efekt w postaci sprzedaży.

Reklamodawca samodzielnie ustala, jakim procentem od sprzedaży może podzielić się z wydawcą. Informacja o wysokości stawki Cost Per Sale jest zawarta w warunkach programu partnerskiego. Dlatego, zanim wydawca rozpocznie polecanie produktów reklamodawcy, może sprawdzić, jakiej prowizji może się spodziewać po skutecznej promocji.

Afiliacja w modelu Cost Per Sale
Afiliacja w modelu Cost Per Sale

Reklamodawca zarejestrowany w sieci afiliacyjnej ma wgląd do panelu, gdzie ma możliwość akceptacji lub odrzucenia sprzedaży z poleceń wydawców. Reklamodawca rozlicza się z wydawcami zbiorczo raz w miesiącu. System afiliacyjny sumuje wszystkie transakcje i samodzielnie dokonuje wypłaty wynagrodzeń poszczególnym wydawcom zaraz po otrzymaniu przelewu od reklamodawcy.

Afiliacja na platformie afiliacyjnej

Marketing afiliacyjny można prowadzić:

  • na własną rękę, uruchamiając program dzięki narzędziom jakie dają platformy sklepowe
  • na platformie afiliacyjnej

Platforma afiliacyjna taka jak webeAds zapewnia zaplecze technologiczne do uruchomienia programu, a także szereg darmowych narzędzi afiliacyjnych dla wydawców. Narzędzia umożliwiają wydawcom polecanie produktów ze sklepów na różnorodne sposoby i tym samym wspomagają sprzedaż w sklepie.

Jeśli masz sklep online dołącz aby włączyć afiliację
ZAREJESTRUJ DARMOWE KONTO REKLAMODAWCY

Afiliacja – jak zostać reklamodawcą

webeAds to system afiliacyjny dla małych i srednich marek do samodzielnego prowadzenia programu partnerskiego i prowadzenia kampnii reklamowych na powierzchniach wydawców. webeAds przeprowadza reklamodawcę przez proces uruchomienie programu partnerskiego. webeAds posiada wszystkie funkcjonalności sieci afiliacyjnej i dostęp do bazy potencjalnych wydawców webePartners.

Affiliate marketplace – czyli baza wydawców w sieci afiliacyjnej

W momencie uruchomienia programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej informacja o nowym programie jest rozsyłana do wszystkich wydawców. Program partnerski pojawia się na liście dostępnych programów w panelu wydawcy. Tak więc wszyscy zarejestrowani wydawcy, a także nowi, którzy codziennie rejestrują się w sieci afiliacyjnej, mają możliwość dołączenia do programu. Reklamodawca przegląda i analizuje wydawców, którzy zgłaszają się do jego programu i akceptuje ich aplikację bądź nie.

Ale to nie wszystko. Reklamodawca może równolegle zapraszać do współpracy wydawców, którzy są zarejestrowani w webeAds, ale nie zgłosili się do programu samodzielnie. Do tego celu został stworzony Affiliate Marketplace. Proces zapraszania jest bardzo prosty, reklamodawca musi jedynie wybrać tych, z którymi chciałby współpracować i kliknąć przycisk „zaproś”.

Afiliacja baza wydawców - affiliate marketplace

Zarejestruj się w webeAds i zyskaj dostęp do sieci wydawców!

WYPRÓBUJ ZA DARMO!

Afiliacja – jak dobierać twórców do działań w Cost Per Sale

Kluczem do sukcesu w afiliacji jest współpraca z wydawcami, którzy są wiarygodni w swoich poleceniach. Jeśli więc sprzedajemy produkty dla dzieci, najlepiej współpracować z wydawcami, którzy na swoich powierzchniach poruszają właśnie tematy parentingowe. Korzystamy wówczas z ich pozycji eksperta w tej dziedzinie. Nasza oferta dociera do grupy odbiorców, zainteresowanych produktami dla dzieci w określonym wieku, którzy w swoich decyzjach zakupowych kierują się radami naszego wydawcy.

Jedak to nie jedyna grupa wydawców, z którymi możemy prowadzić działania na platformie afiliacyjnej. Jeśli udostępniamy kody rabatowe lub organizujemy zniżki, wyprzedaże czy inne akcje w sklepie, dobrze jest współpracować z serwisami rabatowymi, a także cashbackowymi. W ramach afiliacji możemy prowadzić również kampanie w Google Ads lub Google Shopping.

W bazie Affiliate Marketplace znaleźć można również wydawców, którzy prowadzą kampanie mailingowe w programach partnerskich. Po wcześniejszym ustaleniu szczegółów mailingu, dograniu kreacji reklamowych, warto przetestować ten rodzaj współpracy. Do grona wydawców należą również porównywarki cenowe oraz branżowe katalogi i wyszukiwarki produktów. Warto więc postarać się, aby nasza oferta również została dodana do grupy produktów w serwisie wydawcy.

 

Aby dowiedzieć się więcej, zajrzyj do wpisu: Jak być dobrym reklamodawcą? 10 zasad, których należy przestrzegać.

Najnowsze

webeAds umożliwia współpracę reklamodawców z wydawcami w afiliacyjnych modelach współpracy Cost Per Sale i Cost Per Lead. To platforma z zaawansowanym zapleczem technologicznym do uruchamiania, obsługi i współpracy w programach partnerskich. Reklamodawcy otrzymują szereg narzędzi umożliwiających współpracę z wydawcami, a wydawcy narzędzia afiliacyjne wspomagające zarabianie na polecaniu produktów online.
Spółka jest zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Śródmieście we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000630899, NIP 8982223087, Regon 365121198 Kapitał zakładowy 500.000 PLN