Afiliacja, to zarabianie na polecaniu, gdzie zarabia każdy zaangażowany podmiot. Wydawca zarabia na polecaniu produktów ze sklepów internetowych, a reklamodawca sprzedaje więcej w swoim sklepie, dzięki poleceniom wydawców. Jesli chcesz dowiedzieć się jak dokładnie to działa, to dobrze trafiłeś.
Zaczniemy od podstaw, czyli od definicji afiliacji z dosłownego tłumaczenia z języka łacińskiego. Afiliacja (łac. affilatio) to usynowienie, włączenie do rodziny. W praktyce afiliacja oznacza zachowanie, które polega na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów, a także współpracy przez jednostkę, grupę lub organizację z innymi grupami i organizacjami.
W digital marketingu terminem afiliacja opisuje się rozpoczynanie dobrowolnej współpracy, której celem jest osiąganie korzyści przez wszystkie strony zaangażowane w tę współpracę.
Do współpracujących stron w afiliacji należą:
Reklamodawcy – właściciele sklepów internetowych, którzy chcą zwiększać sprzedaż swoich produktów poprzez ich reklamę na różnych serwisach internetowych w zamian za prowizję od sprzedaży.
Wydawcy – to z kolei właściciele różnego rodzaju serwisów internetowych, blogerzy czy użytkownicy social mediów, którzy są chętni do zarabiania na polecaniu produktów reklamodawców w ramach programu partnerskiego.
Sieć afiliacyjna – to podmiot, który umożliwia natychmiastową współpracę wydawców i reklamodawców w efektywnościowych modelach rozliczeń.
Afiliacja to w najprostszych słowach zarabianie na polecaniu. Wydawca zarabia prowizję od sprzedaży polecanych produktów ze sklepu reklamodawcy, a reklamodawca cieszy się ze zwiększonej sprzedaży dzięki poleceniom wydawcy.
To bardzo proste. Zadaniem wydawcy w afiliacji jest polecanie produktów ze sklepu internetowego reklamodawcy w ramach programu partnerskiego.
Zanim do tego dojdzie, wydawca musi zarejestrować się w sieci afiliacyjnej właśnie jako WYDAWCA. Po pomyślnej rejestracji wydawca otrzymuje dostęp do bazy PROGRAMÓW PARTNERSKICH dostępnych w webePartners. Po dołączeniu do wybranego programu wydawca może zacząć polecanie produktów oferowanych w sklepie internetowym REKLAMODAWCY. Baza dostępnych produktów do polecania w sieci webePartners liczy już ponad 3 miliony! Dlatego z całą pewnością każdy wydawca znajdzie w niej produkty, które wpasują się w charakter jego działalności.
Kilka, kilkanaście lat temu wydawcą mógł być tylko posiadacz bloga czy innego serwisu internetowego. Dzisiaj prowadzenie własnej strony internetowej nie jest już koniecznością, jeśli chce się zarabiać na marketingu afiliacyjnym. W dobie social mediów do zarabiania na polecaniu wystarczy konto na popularnych platformach społecznościowych tj. Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat czy Pinterest. Ale uwaga, nawet posiadanie konta w social media nie jest niezbędne do współpracy afiliacyjnej. Wydawca może przesyłać linki do polecanych produktów na przykład drogą mailową czy innym dowolnym komunikatorem internetowym.
Jak widzisz, wydawcą afiliacyjnym może zostać praktycznie każdy użytkownik Internetu, który prowadzi działania online, nawet w bardzo małym zakresie.
Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej jako WYDAWCA i gotowe!
https://panel.webepartners.pl/account/register
Sieć afiliacyjna nie stawia żadnych wymogów w kwestii posiadania odpowiednich zasięgów czy liczby obserwujących. Wydawca po zarejestrowaniu może od razu rozpocząć działania promującem dołączając do nieograniczonej liczby programów partnerskich, ale może też na spokojnie przetestować i przeanalizować dostępne na platformie narzędzia: linki afiliacyjne, widgety produktowe, kody rabatowe czy pliki XML.
Najczęściej używanym i najprostszym narzędzie afiliacyjnym jest link afiliacyjny. Czym się różni od zwykłego linku? Tym że jest to unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy z zaszyfrowanym unikalnym ID wydawcy. Dzięki temu sieć afiliacyjna może zliczać:
Zyski wydawców z afiliacji są trudne do oszacowania. Wiele zależy od kreatywności wydawcy oraz zbudowanego zaufania w grupie odbiorców jego kanału. Im lepiej wydawca będzie dopasowywał polecane produkty do oczekiwań grupy obserwujących go osób, tym większa szansa na znaczne sukcesy w afiliacji. Dlatego webePartners współpracuje z ogromną liczbą sklepów internetowych, oferując przy tym ponad 3 miliony produktów, z których z pewnością każdy wydawca znajdzie coś dla siebie. Lista dostępnych programów partnerskich wraz z opisem asortymentu znajduje się TUTAJ.
Marketing afiliacyjny opiera się na trzech podstawowych modeli wynagradzania: CPS, CPL i CPC.
Głównym atutem marketingu afiliacyjnego jest efektywnościowy model rozliczeń. We współpracy afiliacyjnej w branży e-commerce, reklamodawcami są sklepy internetowe, a ich podstawowym modelem rozliczania jest Cost Per Sale, czyli model prowizji od sprzedaży.
Cost Per Sale, CPS (prowizja od sprzedaży) – wydawca za efektywne polecenie produktu otrzymuje procentową prowizję, której wysokość ustalił wcześniej reklamodawca w warunkach programu partnerskiego. Model ten jest najczęściej stosowany w branży e-commerce.
Cost Per Lead, CPL (stała stawka za dostarczenie akcji) – wydawca otrzymuje stałą stawkę za zrealizowanie konkretnej akcji, tj. zapis do newslettera, pobranie e-booka czy wypełnienie wniosku. Rozliczanie poprzez CPL stosują głównie firmy oferujące usługi finansowe, szkoleniowe czy ubezpieczenia.
Cost Per Click, CPC (stała stawka za każde kliknięcie) – wydawca otrzymuje stałą stawkę za każde unikalne kliknięcie w link czy baner.
Pierwszym krokiem jest bezpłatna rejestracja w naszej sieci afiliacyjnej. Podczas rejestracji otrzymasz do wglądu regulamin, który potwierdzasz i niczego nie musisz podpisywać (jeśli jesteś pełnoletni). Następny krok to już dołączenie do wybranych programów partnerskich i polecanie za prowizję!
*W przypadku osób niepełnoletnich sama rejestracji w sieci nie rodzi żadnych problemów. Jednak wypłata zarobionych środków odbywa się na podstawie rachunku lub faktury, a tych osoba niepełnoletnia nie ma jeszcze prawa samodzielnie wystawiać. Dlatego rozwiązaniem w tej sytuacji jest wystawianie rachunku/faktury przez rodzica lub opiekuna prawnego. Podaje w nim swoje dane i numer rachunku bankowego, na który będzie przelane należne wynagrodzenie.
Absolutnie nie! To od wydawcy zależy, ile czasu i pracy poświęci na polecanie wybranych programów i produktów. Rejestracja i dołączenie do programu partnerskiego nie narzuca wydawcy żadnych obowiązków. Afiliacja to dobrowolna i niezależna współpraca, dlatego wydawca sam decyduje, kiedy rozpoczyna swoje działania.
Podczas generowania linku afiliacyjnego, widgetu czy pobierania banera, wydawcy w systemie afiliacyjnym przyznawane jest automatycznie unikalne ID. To dzięki niemu system afiliacyjny może śledzić ruchu i transakcje wygenerowane z danego narzędzia afiliacyjnego. Jeśli ktoś kliknie w link afiliacyjny wydawcy, to system śledzenia sieci afiliacyjny od razu to odnotuje i naliczy odpowiednią prowizję w przypadku dokonania sprzedaży.
Wielu klientów odwiedza sklep z polecenia wydawcy, ale nie decyduje się na zakup w danym momencie. Klient często wraca z decyzją zakupową po kilku dniach lub nawet tygodniach. Rozwiązaniem tej sytuacji są ciasteczka tzw. cookies. Cookies to plik, który jest tworzony i przechowywany w przeglądarce internetowej użytkownika po kliknięciu linku afiliacyjnego z unikalnym ID wydawcy. Dzięki systemowi śledzenia sprzedaży sieci afiliacyjnej informacje te są zapisywane na okres przynajmniej 30 dni. To oznacza, że jeśli klient, który kliknął link afiliacyjny danego wydawcy, dokona jakiegokolwiek zakupu w tym okresie, to wydawcy zostanie przypisana prowizja.
Nie ma to większego znaczenia. Rozbudowany system śledzenia sprzedaży naszej sieci afiliacyjnej zliczy prowizję nawet w przypadku rozłożenia procesu zakupowego na kilka różnych urządzeń.
Jak najbardziej! Wydawcy mogą w ten sposób zaoszczędzić część kwoty, którą odzyskają w prowizji.
Współpraca z reklamodawcą jest możliwa zarówno za pośrednictwem sieci afiliacyjnej, jak i bezpośrednio z reklamodawcą. Wiele sklepów internetowych oferuje swoje programy partnerskie bezpośrednio na stronie sklepu. Same zasady współpracy są takie same w obu przypadkach. Jeśli właśnie zadałeś sobie pytanie: Dlaczego w takim razie warto dołączyć do sieci afiliacyjnej? Oto główne powody:
Szczegółowe statystyki działań są dostępne zaraz po zalogowaniu do panelu wydawcy. Są one aktualizowane w czasie rzeczywistym i można się z nich dowiedzieć:
Wydawca może również sprawdzić, które kreacje reklamowe przynoszą największe zaangażowanie, a w efekcie najwięcej prowizji. Wszelkie wątpliwości dotyczące omawianych statystyk można omówić z affiliate managerem w sieci afiliacyjnej.
Wydawca wchodzi na swoje konto w sieci afiliacyjnej i widzi, że z jego polecenia dokonano kilku transakcji i przyznano prowizje. Ale… Jeśli te zamówienia nie dojdą do skutku, czyli nie będą opłacone przez klienta, nie zostaną odebrane lub klient dokona zwrot, to niestety prowizja może zostać odrzucona. Zgodnie z modelem rozliczania Cost Per Sale, reklamodawca ma do tego pełne prawo. Jeśli relacja między wydawcą a reklamodawcą jest na wysokim poziomie, to nawet w przypadku niezrealizowanego zamówienia, reklamodawca z dobrej woli może zaakceptować prowizję na poczet dalszej, owocnej współpracy.
Nic prostszego 🙂 Minimalna kwota do wypłaty to 100 złotych. Jeśli wydawca wypłaca prowizje pierwszy raz, to trzeba skontaktować się z nami w celu jednorazowej aktywacji wypłaty. Każdą kolejną wypłatę środków wydawcy może już dokonać samodzielnie poprzez kliknięcie opcji Wypłać.
Nie musi. Wydawca ma do wyboru dwie opcje rozliczenia: wystawienie faktury, co dotyczy wydawców prowadzących firmy, oraz wystawienie rachunku. Druga opcja jest przeznaczona dla wydawców, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Mogą oni bez problemu wygenerować rachunek w naszym systemie, a na jego podstawie webePartners wypłaci zarobione prowizje.
Są dwa sposoby na rozliczanie wydawcy z afiliacyjnych przychodów, jeśli nie prowadzi on działalności gospodarczej.
Faktu podjęcia współpracy, a także wypłacenia pierwszych prowizji wydawca ni musi zgłaszać do Urzędu Skarbowego. Jednak raz w roku wydawca ma obowiązek rozliczyć się ze wszystkich swoich przychodów. Wydawca płaci podatek (wydawca, nie sieć afiliacyjna) od przychodów, jeśli w ciągu roku przekroczyły one kwotę wolną od podatku.
W 2022 r. kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł.
Kiedy wydawca nie zapłaci podatku dochodowego?
Jeśli w 2022 r. wydawca zarobił na afiliacji 30 000 zł i nie miał w ciągu tego roku żadnych innych przychodów, czyli nie pracował ani nie wykonywał innych płatnych usług. Do końca kwietnia 2023 r. wydawca składa PIT 36 lub PIT 37 w Urzędzie Skarbowym i określa przychody z “wynajmu powierzchni reklamowej” w wysokości 30 000 zł.
Kiedy wydawca zapłaci podatek dochodowy?
Wydawca będzie musiał zapłacić podatek dochodowy, jeśli:
Przykład:
Wydawca zarobił na afiliacji 32 000 zł i nie miał w ciągu 2022 roku żadnych innych przychodów. Na podstawie tych danych będzie musiał zapłacić 18% podatku od kwoty przychodu pomniejszonej o kwotę wolną od podatku, czyli 18% z 2 000 zł, a to się równa 360 zł.
Wydawcy może rozliczyć przychody z afiliacji jako wynajem powierzchni reklamowej. Tego typu przychód można rozliczyć w formie ryczałtu. Jeśli wydawca zdecyduje się na tę opcję, musi zgłosić ten fakt w Urzędzie Skarbowym – nie później niż do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu. Wtedy każdego miesiąca wydawca będzie odprowadzać 8,5% podatku od wysokości przychodów z afiliacji. Jeśli jego przychody z afiliacji przekroczą 100 000 zł, to stawka podatku rośnie do 12,5% od nadwyżki ponad tą kwotę.
W celu uzyskania dokładnych informacji warto skontaktować się z lokalnym Urzędem Skarbowym.
Kiedy już wyjaśniliśmy, jak to wszystko działa, możesz śmiało rozpocząć swoją afiliacyjną przygodę. Jako wydawca niczym nie ryzykujesz i nie jesteś do niczego zobowiązany. Jako reklamodawca również nie masz obaw przed przepaleniem budżetu reklamowego. Zwiększasz sprzedaż w swoim sklepie internetowym, a wydawca zarabia prowizji od sprzedaży, do których doszło z jego polecenia. Sytuacja win win i właśnie dlatego warto postawić właśnie na afiliację!
WPISY, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Cost Per Sale – model płatności, który opanuje rynek e-commerce
Marketing afiliacyjny w ecommerce – podstawy współpracy z wydawcami